Kvinna i Fable 2, nej fy fan

Jag har lekt ond, stark, ursinnig man med enda mål att förstöra allt och alla i Fable 2 i ett par dagar nu. Inte nödvändigtvis genom att gå bärsärkagång i spelets alla städer och döda allt som finns (ok, det händer nån gång ibland), utan snarare genom att köpa upp alla affärer, fastigheter och stånd som jag kommer åt. 

Det började simpelt med ett pajstånd vars priser jag höjde med 100 %. Efter att ha tjänat 22 kronor var femte minut ett tag köpte jag en klädaffär, och efter det ett vapenstånd. Nu äger jag i stort sett hela byn Oakfield, vilket har delat upp invånarna i två läger. De superfattiga människorna som klär sig i trasor, och de stenrika svinen som tycker att det är helt ok att betala dubbla priset på precis allt. Snart har jag även lyckats med samma sak i den stora staden Bowerstone.


Nog om det. Idag ville jag röra om i grytan lite, så jag skapade en kvinnlig karaktär. Hon skulle bli raka motsatsen till min första. Hon skulle alltså bli en tanig magiker med ambitionen att skapa en kommunistisk värld där alla har möjlighet att  få jobb och tjäna lika mycket.

Vad jag kommit att konstatera är dock att Lionhead Studios skapat Fable 2 med baktanken att nästan alla kommer att spela som kille. Ta bilderna under story-sekvenserna som exempel. När jag spelade som kille visade bilden en relativt muskulös ung man i tjugoårsåldern, sedd bakifrån. Nu har han förvisso långt hår, men det är ändå övertydligt att bilden föreställer en kille. Fair enough, eller hur? Men när jag spelar som tjej så visar bilden exakt samma sak. En kille som står och klappar sin hund. Wtf? Vem är killen? Jag spelar ju som tjej? Har någon snott min hund?

Likadant är det i filmsekvenser där min långhåriga, kvinnliga, karaktär byts ut mot en pojkvasker med kort hår. Man ser inte ansiktet den här gången heller, men jag känner igen killens rörelsemönster och kroppsform från min tidigare karaktär.

Som om inte det vore nog: När jag spelat ett tag prövar jag att flörta med några invånare.

"Hmm... Nu ska vi se... Flörtalternativ... "Manly armpump? Jaja... Varför inte..."

Hon ställer sig i mitten av klungan, drar upp armarna över huvudet, och spänner musklerna... Genast springer fyra damer och EN (!!) herre mot mig. En herre som förövrigt visar sig vara bisexuell, I might add. Hmm... Ok... Om superklichén "spänna musklerna manligt" finns med, vart är då "vicka på rumpan kvinnligt" eller "fnissa och blinka med enorma ögonfransar"?

Nu menar jag såklart inte att detta är typiskt kvinnligt betéende, så skjut mig inte. Det jag menar är att alla flörtalternativ i spelet går att relatera till män, men bara några få till kvinnor. Det känns helt enkelt inte bra att underhålla folk genom att fisa så att man nästan bajsar på sig när man spelar som en nätt liten tjej. Det känns mer lagt åt min alkoholberoende, sviniga, tjocka gubbjäkel som jag tidigare spelat med.

För om vi ska vara helt objektiva så flörtar ju inte tjejer på samma sätt som killar, eller hur? Killar har gärna kläder som visar deras muskler om de ska gå ut på en krog eller något, och det har överförts på ett humoristiskt sätt till Fable 2 genom att man rakt av ställer sig och flashar sina biceps i en folkmassa. Tjejer borde ha något liknande, fast något eget.  


Det kan verka som något onödigt att klaga på, men för mig förstör det en viktig del av spelet som jag hade sett fram emot: variationen som skulle finnas mellan de två könen. Visst, som kvinna ser man bättre ut i hotpants och har dessutom möjligheten att bli gravid. Men på allvar, vem fan bryr sig?

 



Kommentarer
Postat av: Marcus

vad hemskt :(

2008-11-03 @ 21:30:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0