En hektisk höst, som vanligt

Kommer någon ihåg hur det var att vara gamer hösten 2007? Det gör jag. Vi blev fattiga. Panka. Kaputt. För vad hände september, oktober och november? Jo, ca 80 % av årets stortitlar släpptes då. Nu är det förvisso så att det alltid släpps många bra spel på hösten, men 2007 kan ha varit det allra bästa spelåret någonsin.

För inte har ni väl glömt hur det hela rivstartades med Halo 3, Bioshock, Zelda: Phantom Hourglass, The Orange Box, World in Conflict, Skate, och Metroid Prime 3 för att sedan fortsätta i samma överljudsfart med Crysis, Mass Effect, Gears of War, Assassin's Creed och Super Mario Galaxy?

Vi... Blev... Fattiga.

I år ser det inte lika starkt ut. Inte ens nära. Men det betyder inte att det inte kommer ut en hel jävla hög med skitbra spel just nu. Det fullkomligt flyger ju upp nya heta titlar som Gears of War 2, Fable 2, Mirror's Edge, Guitar Hero 4, Spore, Crysis: Warhead och Fallout 3 i spelhyllorna. Och som om det inte vore nog med att spel är dyrt, Guitar Hero 4 kostar ju runt 1500 spänn vilket förstås bara är logiskt med tanke på att man får med trumset, sångmick och gitarr, men ändå... 1500 är en saftig summa.

Nu tänker någon som läser det här att "jag bara borde köpa de bästa spelen", men det är fakiskt precis det jag gör. Jämför med det svenska TV-utbudet. Det finns så sjukt mycket medemåttig till urkass skit på TV idag så att man nästan smäller av. De programmen tittar jag inte på. Däremot så finns det en del riktigt bra program som underhåller i flera veckor innan säsongen eller hela programserien är slut. Samma sak gäller med spel. Det finns så oerhört mycket medelmåttigt i hyllorna att det skulle vara konstigt om det inte fanns ett tiotal riktiga guldkorn per år.   

För att krydda på det hela så kan det ju nämnas att jag spelar en hel del retrospel. Bland annat för att jag gillar hur man i vissa fall får lika många underhållningstimmar som av ett nytt spel fast man bara betalade typ 80 spänn. Men retrospel kostar ju också pengar.

Så, hur ska man ha råd? Hur undviker man total ekonomisk pungspark? Såhär tänker jag göra:

Jag tänker köpa det spel jag är allra mest sugen på just nu, och sedan vänta tills det är fullkomligt genomspelat innan jag köper ett nytt. Som man köper böcker typ. Gears of War 2 och Fable 2 är nyss köpta, så de kommer att hålla mig road ett tag. Mirror's Edge får jag köpa mig till jul ungefär, och Guitar Hero 4 kanske får vänta ända tills våren/sommaren.

Vad skönt det vore att vara ekonomiskt oberoende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0