Tetris - tidlös underhållning

Ett av de spel som sålde allra bäst under 8-bitarseran var Tetris. Men hur kan ett spel om rutor och perfekta pusselkombinationer ha tilltalat så många människor?

Jag har två teorier.

* De flesta spelare var barn vars föräldrar ansåg att Tetris gnuggar geniknölarna lite hårdare än Mario och Duck Tales. När barnen väl spelade Tetris insåg de hur beroendeframkallande och kul det verkligen var. Snacket på skolgårdarna drog igång, och snart skulle varenda unge få högst poäng.

* Nintendo Power, den ultimata tidningen som skilde noobs från hardcore pro's under 80-talet, var inte sena med att hylla Tetris och tipsa sina läsare om spelet. Nintendo power sa "jump". Läsarna sa "how high?"



Tetris är ett av mina favoritspel. No kiddin'. Det ligger absolut där uppe bland Mario 3, Zelda Majora's Mask, Half-Life 2 och de andra mästerverken. Först på senare dagar har jag insett varför det fortfarande underhåller, trots sitt enformiga upplägg.

Jag tänker utgå från att du vet vad Tetris är. Googla det, eller youtube'a det om du inte vet.  

Tetris fortsätter att roa i all evighet eftersom att problemlösningen, och därav känslan av att ha uträttat något, är så oerhört kvick och snabb. Du ser ett problem, och du vill lösa det. Två block och 5 sekunder senare är problemet löst, och du får en liten kick innan du slänger dig på nästa problem som även det är löst inom 5 sekunder. Så fortsätter det, ända tills Tetris vinner över dig, eller tills du uppnår 99999 poäng. Själv har jag nått 34493 poäng, och tänker inte ge mig innan jag når 99999. 

Dessutom är spelet så sjukt lättillgängligt att det nästan är löjligt. Ploppa in kasetten i din NES och du är igång på bråkdelen av en sekund. Du har till och med lyxen att själv välja mellan tre låtar. För att inte tala om alla uppföljare som kommit till framförallt bärbara konsoler. Tetris Battle på Nintendo DS, hjärna mot hjärna, man mot man (eller kvinna mot kvinna, eller kvinna mot man, eller djur), är bland det roligaste du kan göra för att få tiden att flyga på bussen eller tåget.

Kort sagt: Kolla in Tetris på internet eller köp NES-versionen som är min favorit.  




Det korta ljudet som hörs när man lyckas få in den 4 rutor långa rektangeln i en i övrigt perfekt spelrad är för mig vad pengaklirr är för Joakim Von Anka.

Kommentarer
Postat av: Norrmalm.blogg.se

Vinn en tandblekningspenna i bloggen.

Här är en direktlänk till tävlingsinlägget:



http://norrmalm.blogg.se/2008/october/vinn-en-tandblekningspenna.html



Lycka till!

2008-10-22 @ 14:02:33
URL: http://norrmalm.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tetris är en tidlös klassiker, som jag tyvärr bara spelet på internet och på en spelmaskin jag köpte på ICA för 69 kr.

2008-10-22 @ 14:15:30
Postat av: Astronauten

Jag fick nästan 17000 igår :')



Fast i och för sig vill jag bara slå världsrekord i Super Mario som åker bil, tror jag gör det sen om det är ok? :)

2008-10-22 @ 14:18:08
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: T-man

Tetris är äg. Fast jag vill även påpeka att soundtracket är super äg också. Hittade ingen bättre version http://www.youtube.com/watch?v=uxIttJvQBMA&feature=related Det är Brawlversionen.



Må den där ryssgubben som uppfann med ett namn som jag inte kan uttala för evigt leva i frid!

2008-10-23 @ 19:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0