The fan from hell

Låt mig berätta lite om den mycket intressanta fläkten som fanns att uppleva i den tidiga versionen av Xbox 360. Eller som jag föredrar att kalla den: ”fläkten från helvetet”.

För ungefär två och ett halvt år sedan köpte jag min första "next generation-konsol", en Xbox 360. Gud vad jag såg fram emot att dumpa Gamecube, PS2 och Xbox i sjön för att för första gången i mitt liv spela högupplöst! Som jag hade sparat pengar...

I affären log jag brett när jag plockade ner Elder Scrolls IV: Oblivion och ett rejält stycke 360 från hyllorna. 6000 spänn fick jag punga ut i runda slängar, men det skulle det vara värt. Nu var det ju trots allt dags för en hardcore gamer som undertecknad att ta del av det allra bästa som spelvärlden hade att erbjuda!

När jag kom hem och startade spelet var det som att träda in i en ny, högupplöst, värld av möjligheter. Men vad det lät konstigt från konsolen? Faktum är att jag ringde in till affären och förklarade att jag nog fick en trasig Xbox 360 med motiveringen: ”Den låter som ett tröskverk utan ljuddämpning alls”. Expediten förklarade att den faktiskt skulle låta såhär, och att kritiken rasat mot just fläkten.

Den förbannade fläkten... Det spelade ingen roll att grafiken var något utöver det vanliga. Upplevelsen totalförstördes av ljudet. Smygandet i ”Condemned” förstördes, dialogen i Halo 3 gick till spillo, motorljudet i Forza 2 dämpades, och det spelade ingen roll hur mycket jag än försökte tänka på annat, fläkten fanns där, och den ville mig illa. Inte nog med att spelupplevelsen förstördes, jag gick ifrån varje avslutad spelsession med rejäl huvudvärk och grinigt humör.

Förra sommaren köpte jag mig en Wii, och allt skulle förändras… Zelda: Twilight Princess kördes igenom på 48 underbart ostörda timmar av ren spelglädje, utan ett spår av huvudvärk (utom när jag möjligtvis spelade 7-8 timmar i sträck). Det var egentligen först då jag insåg hur mycket jag hade stört mig på Xbox 360’s eländiga fläktfanskap, och jag förstod inte då, och jag begriper fortfarande inte, hur Microsoft kunde släppa sådant otyg för 5000 spänn utan att åtminstone varna folk om att det faktiskt kommer att låta.

Jag är inte köpt av Nintendo, och jag försöker inte göra reklam för de... Jag pekar bara ut det uppenbara i en debatt som det knappast är nyttigt att lämna i mörkret. Fläkten i Wii håller käft, fläkten i 360 skriker, brölar, och stör.

Numera finns förstås Xbox 360: Elite att tillgå vars fläkt sägs hålla käft, men inte fan tänker jag punga ut 4000 spänn extra för något som borde ha varit obligatoriskt redan från första början.




Kommentarer
Postat av: Daniel

"

I affären log jag brett när jag plockade ner Elder Scrolls IV: Oblivion och ett rejält stycke 360 från hyllorna. 6000 spänn "



6000 kostade den ju inte! Cirka 4000 kostade den när den var helt ny och om du köpte ett nytt spel så blir det 4.6 plus en till handkontroll kanske 5000. Men inte 6, rätt ska vara rätt. :P



2008-10-06 @ 02:18:06
Postat av: Cyberlife

Xbox 360 Premium kostade 4999 där jag bor. Jag köpte dessutom fifa-paketet som kostade 5499. Oblivion kostade dessutom 600 kronor, så egentligen la jag ut 6100 sisådär.



Rätt ska vara rätt.

2008-10-06 @ 12:36:09
URL: http://cyberlife.blogg.se/
Postat av: Daniel

"Xbox 360 Premium kostade 4999 där jag bor"



ÖVERPRIS!!!!!!!!!!

2008-10-06 @ 17:22:41
Postat av: Marcus

"Epic vrål! :D

2008-10-06 @ 18:10:50
Postat av: Astronauten

Så högt låter den väl ändå inte :D När ska vi spela Fable 2 och Condemned? :) Eller något annat rolig spel.



RE4 idag kanske? :D

2008-10-08 @ 10:42:34
URL: http://hhtp://astronautenochfrank.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0